Strona główna
Lifestyle
Tutaj jesteś

Czym jest efekt jojo?

24 stycznia 2022 efekt jojo

Efekt jojo to proces, w którym dochodzi do szybkiego przybierana na wadze po zakończeniu stosowania diety odchudzającej. W tym przypadku wzrost wagi może być dość znaczny i wynosić nawet o pięć procent więcej od pierwotnie osiągniętej wagi. Po ponownym ograniczeniu kaloryczności diety waga spada, by po pewnym czasie ponownie wzrosnąć.

Dlaczego pojawia się efekt jojo?

Przybieranie na wadze w procesie jojo ma zwykle związek z brakiem konsekwencji osób stosujących uprzednio dość restrykcyjną dietę. Po jej zakończeniu, osoby te nie zmieniają bowiem swoich złych nawyków żywieniowych sprzed wprowadzenia diety i prowadzą zwykle siedzący tryb życia. Powodem szybkiego przybierania na wadze może być również zbyt restrykcyjna dieta, która prowadzi wręcz do głodzenia oraz niedoborów organizmu. Po dostarczaniu kalorii dochodzi wówczas do gromadzenia nadmiernych zapasów przez organizm, co jest procesem fizjologicznym i trudnym do powstrzymana. Nie można również zapominać o tym, że w tracie stosowania diet niskokalorycznych oraz głodówek dochodzi do spowolnienia tempa przemiany materii. Z tego powodu nawet niewielkie nadwyżki energii dostarczane wraz z pokarmem nie są przez organizm na bieżąco wykorzystywane. Co ważne, w tym przypadku samo ponowne ograniczenie kaloryczności diety nie przynosi pożądanego efektu w postaci szybkiej redukcji masy ciała.

Jakie inne czynniki mogą powodować efekt jojo?

Szybki wzrost masy ciała po zakończeniu odchudzania może mieć również związek z nadmiernym stresem, który sprzyja ciągłemu podjadaniu. Jedzenie słodyczy, w tym między innymi czekolady jest również sposobem na doraźną poprawę samopoczucia.

Czy przed efektem jojo można się uchronić?

Przed naprzemiennym chudnięciem i ponownym przybieraniem na wadze można się skutecznie chronić. W tym celu ważne jest jednak wprowadzenie trwałych zmian dotyczących nawyków żywieniowych i prowadzonego trybu życia. Zdrowa i zbilansowana dieta powinna być zatem stosowana przez cały czas. Musi on być również uzupełniona codzienną dawką ruchu. Połączenie dobrze zbilansowanych posiłków oraz aktywności fizycznej wpływa pozytywnie na zwiększone tempo metabolizmu i ułatwia utrzymanie smukłej sylwetki. Poza tym, stosowane podczas odchudzania diety nie mogą być zbyt restrykcyjne i nie mogą prowadzić do głodzenia organizmu. Jadłospis w tym przypadku powinien być zatem tworzony wraz ze specjalistą i musi zawierać wszystkie cenne dla organizmu witaminy i związki mineralne. Ponadto ważne jest redukowanie kaloryczności diety stopniowo, by organizm mógł się przystosowywać do zmian. Zapobiegnie to nagłym napadom głodu oraz przełoży się na dobre i długotrwałe efekty odchudzania.

Rozświetlacz w płynie a w kamieniu

Redakcja e-makeupownia.pl

MOŻE CIĘ RÓWNIEŻ ZAINTERESOWAĆ

kurkuma właściwości
pomysły na śniadanie
detoks organizmu

Jesteś zainteresowany reklamą?

detoks organizmu